sunnuntai 29. toukokuuta 2011

News:29.05.2011 TOKAKISAN JÄLKIPYYKKI





Arvoisa  lukija. " Blogger blogeille" tyypillisesti olet tullut uusimmalle sivulle. Suosittelen, että luet ensin  johdannon aiheeseen  huhtikuulta/2011 täältä:
http://kiminascar.blogspot.com/2011/04/eli-kaikki-mita-olet-ikina-halunnut.html
Sen jälkeen voit loikkia arkistossa mielenkiintosi mukaan. Arkisto löytyy aivan sivun alalaidasta.







- Kimin toinen NASCAR-kilpailu ja ensimmäinen Nationwide-sarjassa on ohi. 
Kuten ennalta aavistettiin, tehtävä oli vaikea, mutta nyt oli epäonneakin mukana. Kimin varsinaisesta ajosta ei tälläkään kerralla ole lausuttu moitteita.




- Kimi pääsi ensi kerran Nationwide auton rattiin vapaissa harjoituksissa torstaina. Olosuhteet olivat varsin toisenlaiset kuin lauantain kilpailussa. Tämä näkyi jo aika-ajokierroksella, joista ensimmäisellä Kimi kävi nojaamassa seinään kepeästi. Toinen olikin sitten ihan hyvävauhtinen.
Aika-ajosijoitus 22. oli vähintäänkin tyydyttävä.





- Kilpailun alkupuoli sujui hyvin ja Kimi nousi parhaimmillaan sijalle 16. ihan ajamalla ja tämä kyllä huomattiin. Sen jälkeen alkoi vaikeudet auton ohjattavuudessa ja sisätilan lämpötilassa. Kimi ei käyttänyt lämpösuojia jaloilleen, koska Truck-kisassa ei ongelmaa ollut. Mutta nyt oli, Kimi yritti vain pitää jalkansa irti lattiasta, mikä mikä ei taatusti ollut pitkässä kisassa helppoa.





Varikolta lähdettäessä hän teki selvän virheen ajamalla ylinopeutta saaden tästä läpiajorangaistuksen.
Kaiken lisäksi varikkomiehistö antoi hänelle autoon takaisin tyhjän juomapullon, joka noissa lämpötiloissa olisi ollut tuiki tarpeellinen täytenä.

Ja varsin pian hän ajoi toisesta autosta irronneen splitterinpuolikkaan päälle ja se oli pakko käydä poistamassa varikolla.





Kierroksia oli menetetty,eikä auton hallittavuus ollut kovinkaan hyvä. Kimi myös nojasi jälleen muutaman kerran seinään.

Näissä olosuhteissa loppusijoitus 27. on varsin oiva.



- Pelkän ajon perusteella ilman noita ikävyyksiä voisi olettaa, että hänen kilpailunopeutensa olisi riittänyt sijoitukseen tuonne noin 15. paikkeille. Se ei olisi ollut huono tulos, kun kyseessä on miehen toinen kilpailu ja ensimmäinen tässä sarjassa.
Ja ehkä jälleen viimeinen.
Kimi palasi Suomeen jatkaakseen rallia, mutta ilmassa on ollut jo vihjeitä jatkosta Sprint Cup- sarjan autolla, ensimmäinen mahdollinen kisa ehkä jo kesäkuun 26. päivä Sonomassa.
Mutta muitakin huhuja liikkuu.
Palataan niihin, kun saamme jotakuinkin varmaa tietoa.





- Tässä vaiheessa Kimi on siis käynyt hankkimassa kannuksensa NASCAR'issa.
Negatiivista palautetta hänen ajostaan ei ole asiantuntijatahoilta eikä kilpakumppaneilta kuulunut.
Se on paljon se, sillä lajiin kuuluu ajamalla saavutettu arvostus, menneillä meriiteillä ei ole merkitystä.
Jäämme siis odottamaan...



Lopuksi vielä videolla tuo outo splitterin tarttuminen Kimin autoon ja miehen haastattelu:














perjantai 27. toukokuuta 2011

News: 27.05.2011 VUOROKAUSI AIKAA KIMIN NATIONWIDE KISAAN

Arvoisa  lukija. " Blogger blogeille" tyypillisesti olet tullut uusimmalle sivulle. Suosittelen, että luet ensin  johdannon aiheeseen  huhtikuulta/2011 täältä:
http://kiminascar.blogspot.com/2011/04/eli-kaikki-mita-olet-ikina-halunnut.html
Sen jälkeen voit loikkia arkistossa mielenkiintosi mukaan. Arkisto löytyy aivan sivun alalaidasta.









- Niin siinä sitten kävi, että Kimin ajo Truck-sarjassa jäi vain yhteen kertaan ja ilmeisen valmistellusti hän ajaa tänä viikonloppuna saman tallin Kyle Bush Racingin ja saman pääsponsorin Perky Jerkyn Nationwide-luokan autoa edelleen samalla Charlotten radalla.
Tosin ajaminen pidettiin ihan viimeiseen asti "salaisuutena ".







Tätä tekstiä toisteltiin viikon aikana - ja maine vain kasvaa !




- Viikolla hän ehti lainata koekäyttöön Robby Gordonin Sprint Cup-luokan autoa V.I.R ( Virginia International Raceway ) mutkaradalla.
Valitettavasti hän romutti auton keulan ajettuaan nurmikolla olevaan kuoppaan. USAn radoilla kun ei ole samanlaisia turvavyöhykkeitä kuin F1-radoilla. Kimi kuitenkin kertoo nauttineensa ajosta.







- Charlotten vapaat harjoitukset ajettiin jo torstaina. Niiden merkityksen voi hieman kyseenalaistaa, sillä ne ajettiin todella kuumissa olosuhteissa ja lauantaina ajettava kisa on iltakisa.
Oli miten oli, Kimi ajoi ihan mukavasti sijoittuen sijalle 18. jääden vajaan sekunnin kärkiajasta.
Kimille muuten pistettiin autoon rookie-tyyliin vähän isompi ratti, ettei ensikertalaisena niin helposti heitä autoa ulos.
Mutta tuskin siitä oli pelkoa, sillä jotain kertoo seuraava suora lainaus:



---   He even caught the attention of Carl Edwards, who at one point radioed his race team and asked, "Who is that in the 87?"
"He is loose," Edwards said. "He was driving the wheels off it. I was just surprised. I didn't know who was in that car. Had no clue. He definitely has some car control for sure. That's not lip service." ---



- Suomalaisittain kisat ajetaan mukavaan aikaan: Aika-ajot klo 17 ja kilpailu klo 21.30






- Kisasta tulee tavattoman kiinnostava. Tietysti uusi, erilainen ja eri tavalla ajettava auto Kimillä, mutta myös pitkän iltapäivä-ajon mukanaan tuomat haasteet radan pintalämpötiloissa. Onneksi rata on sentään jo edes vähän tuttu.




- Odotukseni kisaan ovat samat kuin tuohon Truck-sarjan kisaan; aika-ajosuoritus puolivälin paremmalle puolelle ja sijoituksen pitäminen tai sen parantaminen edes muutamalla pykälällä on jo erittäin hyvä tulos.




Pääsponsori on hankkinut suomalaisille tukijoukoille oikeakieliset paidat








" GO, KIMI,GO ! "









keskiviikko 25. toukokuuta 2011

3. LUOKKAESITTELYT : Nationwide Series


Arvoisa  lukija. " Blogger blogeille" tyypillisesti olet tullut uusimmalle sivulle. Suosittelen, että luet ensin  johdannon aiheeseen  huhtikuulta/2011 täältä:
http://kiminascar.blogspot.com/2011/04/eli-kaikki-mita-olet-ikina-halunnut.html
Sen jälkeen voit loikkia arkistossa mielenkiintosi mukaan. Arkisto löytyy aivan sivun alalaidasta.





YLEISTÄ

Sarja on keskimmäinen kolmesta valtakunnallisesta pääluokasta sijoittuen ylimmän Sprint Cup’in ja alemman Champing World Truck sarjan väliin.
Se on eräänlainen kevennetty versio NASCAR sarjan pääluokasta Sprint Cup’ista.
Sarjaa ajetaan noin 100 hv tehottomimmilla autoilla, mutta lähes identtisillä säännöillä pääsarjan kanssa. Se lieneekin tarkoitettu ponnahduslaudaksi Sprint Cup’iin toisin kuin CWTS, joka on kisana enemmän omanlaisensa.




Nationwide ajetaankin useimmiten samana viikonloppuna Sprint Cup’in kanssa.

Tässäkin sarjassa säännöt tarkastetaan joka vuosi ja välillä kesken kaudenkin, joten halukkaiden kannattaa tutustua niihin lajin virallisilla sivustoilla. Tähän en niitä kopioi.






3.1. HISTORIIKKI


Luokan historia alkaa vuodesta 1950 lyhyiden ratojen NASCAR's Sportsman-luokkana.
Näiden ei tarvinnut olla juuri tuotannossa olevia ja suhteellisen runsas modifiointi oli sallittua – ei kuitenkaan niin runsas kuin Modified –luokan autoissa.

1968 nimi muuttui Late Model Sportsman-luokaksi ja hyvin pian siirryttiin myös pitemmille radoille. Usein käytettiin vanhentuneita ylemmän luokan (nyk. Sprint-) autoja pidemmillä radoilla ja 1982 sääntömuutoksiin asti lyhyemmillä radoilla sarjatuotantoautoja ja  suhteellisen pieniä 300cid’in V8 tai V6 moottoreita.




Nykymuotoisen Nationwide sarjan voidaan katsoa syntyneen 1982 Budweiser’in sponsoroimana (Budweiser Late Model Sportsman) .

1984 sponsorointi siirtyi Bushille ja 1986 sarja nimettiinkin Busch Grand National-sarjaksi.


1989 NASCAR’in säännöt määräsivät autot hyvin lähelle nykyisin käytössä olevia ja samankaltaisiksi Sprint-luokan kanssa. Autoissa käytettiin silti vielä usein V6 moottoreita , kunnes 1995 siirryttiin V8 moottoreihin.

2004-2007 sarja tunnettiin nimellä Busch National ja 
2008 pääsponsorin vaihduttua Nationwide Insurance’een nimeksi tuli Nationwide-sarja.







3.2. AUTOT

Suurimmat eroavaisuudet Sprint-sarjaan ovat lyhyempi akseliväli, pienempi paino ja vähemmän tehokas moottori.




RAKENNE:

-  Teräsputkirunko
-  Moottori  5,8 L (358 cid) vapaasti hengittävä V8 yläpuolisella nokka-akselilla
-  Vaihteisto 4-lovinen manuaali
-  Minimipaino ilman kuljettajaa, mutta tankattuna 1406 kg (3,100 lb )
-  Teho 650-700 hp ( 485-522 kw)
-  Vääntö 700 Nm ( 520 ft-lbf)
-  Polttoaine 98 oktaaninen lyijytön
-  Polttoainetilavuus 68L ( 18USgal)
-  Polttoaineen syöttö kaasuttimella
-  Renkaat sliksit ja sadekelin renkaat (Goodyear)
-  Pituus  5,283 mm ( 208 in)
-  Korkeus 1,842 mm ( 72,5 in)
-  Leveys 1,842 mm ( 72,5 in)



Autot ovat aina olleet suhteellisen lähellä Sprint Cup-sarjan autoja, mutta kun Sprint-sarja otti vuonna 2007 käyttöön Car of Tomorrow-konseptin mukaisen auton, ero kasvoi varsin suureksi. Tilanne muuttui jälleen vuonna 2011, kun Nationwidessä siirryttiin vastaavaan konseptiin. Itse asiassa jo vuoden 2010 loppupuolella käytettiin uuden formaatin autoja.




KILPAILEVAT AUTOMERKIT:

NASCAR-sarjan sääntöjen mukaan kilpailevien autojen tulee olla USAssa sarjatuotantoon valmistettuja. Kuten johdannossa totesin, tämä on nykyään vain ”muodollista” – autoja ei modifioida sarjatuotantoautoista, ne vain rakennetaan näyttämään niiltä.

Nationwide Series (2008–)

Chrysler
Dodge Charger: 2008 – 2010
Dodge Challenger: 2010 –

Ford
Ford Fusion: 2008 – 2010
Ford Mustang: 2010 (COT), 2011- 

General Motors
Chevrolet Monte Carlo SS: 2008
Chevrolet Impala SS: 2009 (ei tehdastukea)
Chevrolet Impala: 2010 – (ei tehdastukea)

Toyota
Toyota Camry: 2008 – 




Aiemmat nykymuotoisen sarjan autot:


Busch Series (2004–2007)

Chrysler
Dodge Intrepid: 2004
Dodge Charger: 2005–2007

Ford
Ford Taurus: 2004–2005
Ford Fusion: 2006–2007

General Motors
Pontiac Grand Prix: 2004 (ei tehdastukea)
Chevrolet Monte Carlo: 2004–2005
Chevrolet Monte Carlo SS: 2006–2007

Toyota
Toyota Camry: 2007






Busch Grand National Series (1984–2003)

Chrysler
Dodge Intrepid: 2002–2003

Ford
Ford Fairmont: 1984–1986
Ford Thunderbird: 1987–1997
Ford Taurus: 1998–2003
Mercury Cougar: 1984

General Motors
Buick Regal: 1985, 1988–1991
Buick LeSabre: 1986–1989
Chevrolet Monte Carlo: 1986–1988, 1995–2003
Chevrolet Nova: 1984–1988
Chevrolet Lumina: 1989–1995
Oldsmobile Omega: 1984–1987
Oldsmobile Delta 88: 1986–1993
Pontiac Ventura: 1984–1987
Pontiac Grand Prix: 1988–2003






Budweiser Late Model Sportsman Series (1982–1983)

Chrysler
Dodge Challenger: 1982

Ford
Ford Fairmont: 1982–1983

General Motors
Chevrolet Nova: 1982–1983
Oldsmobile Omega: 1982–1983
Pontiac Ventura: 1982–1983






3.3 KULJETTAJAT

Kuljettajia sarjassa on kaudella 2011  noin 94 ja talleja  28.
Ja kuten muissakin luokissa, kisassa lähtöviivalle pääsee 37 kuljettajaa.

Kuljettajista vajaa puolet on täysaikaisia. Sarjassa ajaa myös muutama nainen, joista tunnetuin on yhtä aikaa Indysarjaa ajava Danica Patrick, jota on yritetty istuttaa myös F1-auton ohjaimiin.




Sarja on selkeästi ponnahduslauta ylempään Sprint  - luokkaan. Osa kuljettajista kuitenkin pysyy  tässä luokassa mm. siksi, että haluavat ajaa samanaikaisesti  jotain toista sarjaa.
Myös Sprint-luokan kuljettajista osa ajaa myös Nationwidea.





Menestyneitä sarjan kuljettajia ovat viime vuosina olleet mm. Brad Keselowski, Kyle Bush, Clint Bowyer, Carl Edwards, Kevin Harvick ja Martin Truex Jr.










3.4. KILPAILUT



Esimerkiksi kaudella 2011 ajetaan 34 kisaa. Pääosa kisoista ajetaan Sprint Cupin yhteydessä.




Kausi alkoi 19.helmikuuta Daytona Beachillä Daytona International Speedwayn radalla
( Drive4copd 300 – kilpailu; 482 km/120 kierrosta ).




Kausi päättyy 18.marraskuuta Homesteadissa Homestead-Miami Speedwaylla
(Ford 300 - kilpailu; 482 km/ 200 kierrosta).









Kimi Räikkösen ensikisa luokassa on kauden 13.  Kisa ajetaan Charlotte Motor Speedwaylla Concordissa Pohjois - Carolinassa
( vuosina 1999 -2009 rata oli nimeltään Lowe's Motor Speedway ).

Rata on siis sama kuin hänen ensikisansa NASCAR’issa Truck-luokassa.
Kisan nimenä on Top Gear 300.
Kisan pituus on siis 482 km ja kierroksia ajetaan tällöin 200, selvästi hänen ensikisaansa pidempi siis.




Kimin ensitallin omistaja Kyle Bush voitti tämänkin kisan viime vuonna.







Ja loppuun vielä tyylinäyte yhdestä kilpailusta ! Talladega 2010






Suora videolinkki: http://www.youtube.com/watch?v=40rWEFohYqw