perjantai 13. toukokuuta 2011

2. LUOKKAESITTELYT : Camping World Truck Series


Arvoisa  lukija. " Blogger blogeille" tyypillisesti olet tullut uusimmalle sivulle. Suosittelen, että luet ensin  johdannon aiheeseen  huhtikuulta/2011 täältä:
http://kiminascar.blogspot.com/2011/04/eli-kaikki-mita-olet-ikina-halunnut.html
Sen jälkeen voit loikkia arkistossa mielenkiintosi mukaan. Arkisto löytyy aivan sivun alalaidasta.










YLEISTÄ

Camping World Truck Series (ent. Craftsman Truck Series) on NASCAR-sarjojen kolmanneksi suurin. Sarjassa kilpaillaan avolavamalleilla.
Ulkoisesti Camping World -autot ovat myös lähellä siviilimallejaan, erottavat tekijät ovat ainoastaan pienempi maavara ja lavan päälle asennettu levy.




Tässäkin sarjassa säännöt tarkastetaan joka vuosi ja välillä kesken kaudenkin, joten halukkaiden kannattaa tutustua niihin lajin virallisilla sivustoilla. Tähän en niitä kopioi.






2.1. HISTORIIKKI

NASCAR ajojen pitkään historiaan verrattuna avolavaluokka on uusi. Luokka luotiin vuonna 1995 nimellä Super Truck Series ja saatuaan Searsin pääsponsoriksi siitä tuli Craftsman Truck Series vuosiksi 1996 -2008.
Kaudesta 2009 luokka on kantanut uuden pääsponsorin Camping Worldin nimeä.

Ensimmäisinä vuosina tulokaslajilla oli paljon omia sääntöjä, mm. kisanaikanen tauko varikkokäyntien sijaan ja kilpailut ajettiin vain lyhyillä radoilla. Muutamassa vuodessa laji kuitenkin siirtyi Sprint Cupin käyttämille pitkille radoille ja vastaavaan varikkomenettelyyn. Myös muu säännöstö on 2000-luvulla ollut kutakuinkin samantyyppinen.



Kuten kaikissa NASCAR-sarjoissa kustannusten säästö on ollut pitkään johtavana ajatuksena. Yksi esimerkki tästä on, että vuodesta 2009 alkaen CWTS-sarjan varikolla on saanut auton kanssa stoppien aikana työskennellä enää viisi miestä aiemman seitsämän sijaan, eikä tauoilla saa tehdä enää muuta kuin joko renkaanvaihdot tai tankkauksen.





2.2. AUTOT

RAKENNE:

-  Teräsputkirunko
-  Moottori  5,8 L (358 cid) vapaasti hengittävä V8 yläpuolisella nokka-akselilla
-  Vaihteisto 4-lovinen manuaali
-  Minimipaino ilman kuljettajaa, mutta tankattuna 1565 kg (3,450 lb )
-  Teho 650-700 hp ( 485-522 kw)
-  Polttoaine 98 oktaaninen lyijytön
-  Polttoainetilavuus 68L ( 18USgal)
-  Polttoaineen syöttö kaasuttimella
-  Renkaat sliksit (Goodyear)
-  Pituus
 5,286 mm ( 208 in)
-  Korkeus 1,295 mm ( 72,5 in)
-  Leveys 1,842 mm ( 72,5 in)




KILPAILEVAT AUTOMERKIT:

NASCAR-sarjan sääntöjen mukaan kilpailevien autojen tulee olla USAssa sarjatuotantoon valmistettuja. Kuten johdannossa totesin, tämä on nykyään vain ”muodollista” – autoja ei modifioida sarjatuotantoautoista, ne vain rakennetaan näyttämään niiltä. CWTS sarjan autot ovat pisimpään olleet lähellä tuotantoautoja, mutta tässäkin luokassa tämä modifiointiaika on jo ohi. 



Ford

Ford F-150: 1995–2008 ( yhdellä tiimillä 2010)


GM

Chevrolet C/K: 1995 –1997
Chevrolet Silverado: 1998 –




Chrysler LLC

Dodge Ram: 1995–2009
Ram: 2010–




Toyota

Toyota Tundra: 2004–

Tarkastellaan hieman tarkemmin Toyotan talleja kaudella 2011, koska juuri tällaisen Tundran ratissa Kimi aloitti kilpailemisensa lajissa.

Toyotaa käyttäviä NASCAR talleja ovat  Eddie Sharp Racing , Germain Racing , Kyle Busch Motorsports , Panhandle Motorsports,  Randy Moss Motorsports, Red Horse Racing , SS-Green Light Racing ja Vision Aviation Racing.


Näistä  Kyle Busch Motorsports ajatti Kimiä. Varsinaisesti talli ajattaa tällä kaudella   
” #18 Dollar General/Z-Line Design  Toyota Tundraa” Busch’ille  and Brian Icklerille.
Kimin auto oli ”  Perky Jerky Toyota Tundra ”





2.3 KULJETTAJAT


Lisenssin omistavia kuljettajia sarjassa on vuonna 2011 yli 70 ja talleja 22. Lähtöviivalle pääsee 37 kuljettajaa, kuten muissakin sarjoissa.




CWTS- sarjan kuljettajat voidaan karkeasti jakaa ainakin muutamaan ryhmään.
Ensinnäkin NASCAR tulokaskuljettajat osallistuvat sarjaan käyttäen sitä ponnahduslautana ylempiin sarjoihin.
Toiseksi sarjassa ajaa Sprint Cup ”veteraaneja”, joiden ei enää tarvitse ajaa niinkään rahasta.
Lisäksi sarjaa ajaa silloin tällöin muutama ylempien luokkien kuljettaja  rinnakkaislajina.
Nykyisistä Sprint Cup tähdistä mm.  Scott Riggs, Greg Biffle, Kevin Harvick, Jamie McMurray, Kurt Busch, Carl Edwards ja Kyle Busch ovat aloittaneet Truck-sarjassa.
Sarjan mestaruuden näistä nimistä on kuitenkin kaapannut vain Greg Biffle vuonna 2000.






2.4. KILPAILUT


Esimerkiksi kaudella 2011 ajetaan 25 kisaa.


Kausi alkoi 18.helmikuuta Daytona Beachillä Daytona International Speedwayn radalla ( NextEra Energy Resources 250 – kilpailu; 400 km/100 kierrosta ).
Kausi päättyy 18.marraskuuta Homesteadissa Homestead-Miami Speedwaylla (Ford 200 - kilpailu; 323,5 km/134 kierrosta).

Kimi Räikkösen ensikisa oli kauden seitsämäs.  Kisa ajettiin Charlotte Motor Speedwaylla Concordissa Pohjois - Carolinassa ( vuosina 1999 -2009 rata oli nimeltään Lowe's Motor Speedway ).
Kisan nimenä oli North Carolina Education Lottery 200.
Kisan pituus on siis 323,5 km ja kierroksia ajetaan tällöin 134.



Kimin ensitallin omistaja Kyle Bush voitti kisan viime vuonna ja on voittanut sen kahdesti aiemminkin.
Tästä kisasta enemmän sivulla " News:22.05.2011 Ensikisan jälkipyykki".




2.5. KILPAILUTAPAHTUMAT



Vaikka sarja on vakiinnuttanut paikkansa kolmantena valtakunnallisena NASCAR-luokkana, se on ja tulee tietysti pysymään lämmittelyluokkana. Aivan vastaavasti alempia sarjoja ajetaan F1-kisojen yhteydessä.




Yhteisinä kisaviikonloppuina CWTS sijoittuu yleensä perjantai-iltaan ja vain pääkatsomot täyttyvät. Ilta-ajo tuo kuitenkin monessa osa-kilpailussa mielenkiintoisen lisän, kun kisa alkaa valoisalla ja päättyy pimeällä.


Kilpailuna kisa on yhtä mielenkiintoinen tai jonkun mielestä mielenkiinnoton kuin ylemmätkin luokat. Autot näyttävät massiivisilta, mutta ovat erityisesti ovaaliradoilla  vielä herkempiä esimerkiksi downforcen muutoksille kuin ylempienkin sarjojen autot. 
Eroa Sprint-sarjan ja Truck-sarjan välillä ei voi verrata esimerkiksi F1 ja F3 autojen eroihin.

Esimerkkinä aerodynamiikan ja downforcen hyödyntämisestä vilkaistaan rataa kiertävän CWTS- auton keulaa. Keulassa näkyy hyvin maata viistämässä komposiittirakenteinen splitteri, joka ohjaa ilmavirtaa auton alle ja päälle.Levy saa ylimmillään nousta noin 11 cm korkeuteen ja sitä voidaan liikutella pituus-suunnassa noin viisi senttiä. Kun levy on näinkin edessä ja alhaalla on tavoiteltu lähes maksimaalista downforcea.



Myös Truck-luokan voittorituaaleihin kuuluu lajille tyypillinen kumien poltto



Lopuksi vielä video vuoden 2011 Daytonasta, jossa sattui varsin suuri kolari. Sitä on tässä tutkiskeltu monesta näkökulmasta ja ehdit hyvin nähdä, miten pienestä sivuttaisliikkeestä käynnistyy lähes hallitsematon ketjureaktio silloin, kun autot ajavat niin lähellä toisiaan, kun NASCARissa tehdään.
Ehdit myös nähdä, että tässä vaiheessa kisaviikonloppua vain pääkatsomo on täynnä.




Ja tässä vielä suora linkki, jos haluat katsoa videon suurempana:











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti